Vaahtolasimurskeen hyödyntäminen kevennysrakenteissa ja routaeristeenä kaupunkiympäristössä, diplomityö Santtu Kuisma
Opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia vaahtolasimurskeen käyttömahdollisuuksia ja verrata sillä tapahtuvan rakentamisen kokonaiskustannuksia tavanomaisiin kiviainesmateriaaleihin. Opinnäytetyössä mitoitettiin vaahtolasimurskerakenteinen katu ja sille vertailurakenteena tavanomainen katurakenne. Santtu Kuisman diplomityö Vaahtolasimurskeen hyödyntäminen kevennysrakenteissa ja routaeristeenä kaupunkiympäristössä vuodelta 2013.
- Julkaisutyyppi:
- Diplomityö, Santtu Kuisma
- Julkaisija:
- Tampereen teknillinen yliopisto
- Julkaistu:
- 14.8.2013
- Avainsanat:
- Kevennysrakenne, Routaeriste, Vaahtolasimurske
Vaahtolasimurske on kevytkiviainesta, jota voidaan käyttää maanrakentamisessa kevennysrakenteissa ja routaeristeenä. Vaahtolasimurskeen käyttö on lisääntynyt Suomessa ja sillä onkin monia käyttömahdollisuuksia infrarakentamisessa. Opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia vaahtolasimurskeen käyttömahdollisuuksia ja verrata sillä tapahtuvan
rakentamisen kokonaiskustannuksia tavanomaisiin kiviainesmateriaaleihin.
Opinnäytetyössä mitoitettiin vaahtolasimurskerakenteinen katu ja sille vertailurakenteena tavanomainen katurakenne. Rakenteet mitoitettiin kantavuuden ja routanousun vaatimusten mukaisesti. Tuloksena saatiin kaksi vertailukelpoista katurakennetta ja niiden lisäksi kustannusten vertailuun otettiin mukaan Tampereen kaupungin käyttämä katurakenne. Kustannuslaskennassa huomioon otettiin pois kaivettavien maa-ainesten ja
rakentamiseen käytettävien kiviainesten kustannukset. Kustannukset koostuivat sekä
materiaalien hinnasta että niiden kuljettamisesta.
Kustannustarkastelujen perusteella Tampereen kaupungin käyttämä rakenne on
kaikilla kuljetusetäisyyksillä halvin ratkaisu vertailussa olleista rakennevaihtoehdoista.
Vaahtolasimurskerakenne oli taas halvempi ratkaisu kuin vertailurakenne, kun sekä
poiskuljetettavien maamassojen että uuteen rakenteeseen käytettävien kiviainesten kuljetusetäisyydet ovat yli viisi kilometriä. Vaikka kuljetusetäisyydet olisivat tätä matkaa
lyhyemmät, voi vaahtolasimurskerakenne silti olla kokonaisuudessa edullisempi ratkaisu tietyissä rakentamiskohteissa. Kyseisiä rakentamiskohteita ovat esimerkiksi kadut,
joissa esiintyy painumisesta tai routimisesta aiheutuvia haitallisia ongelmia. Rakennuskustannukset ovat vaahtolasimurskerakenteella tällöin suuremmat, mutta rakenteen routiminen ja painumat pienenevät. Mikäli rakennuskohteessa ei erityisesti tarvitse huomioida routimisesta tai painumista aiheutuvia haittoja, niin silloin vaahtolasimurskeella
rakentaminen ei anna merkittävän suurta hyötyä tavanomaiseen rakenneratkaisuun verrattuna.
Jatkotutkimuksena tulisi selvittää kahden eri vaahtolasimurskerakenteen toiminta käytännössä. Tutkimuksen tavoitteena olisi selvittää toimiiko vaahtolasimurskekerros
riittävän hyvin suoraan pohjamaan päälle rakennettuna routaeristeenä vai tulisiko rakenteeseen lisätä hiekkakerros vaahtolasimurskeen ja pohjamaan välille.